Om PlanteVekst

I 2021 opprettet Anima en plantebasert avdeling som heter PlanteVekst. PlanteVekst er en del av Anima International og har ansvar for Anima sine plantebaserte kampanjer. PlanteVekst i Norge har flere kampanjer. En av de er Veganerutfordringen som startet opp i Norge i 2018, og er en norsk versjon av Veganuary. Kampanjen har fokus på fordelene ved å spise mer plantebasert, både for helse og klima, men også av hensyn til dyrene i kjøttindustrien. PlanteVekst har en kampanje sammen med Greenpeace som heter Klimautfordringen. Målet med Klimautfordringen er å sette fokus på klima- og miljø fordelene med et plantebasert kosthold.

Juli 2021 gjennomførte PlanteVekst en rangering av 10 kaffe- og bakerikjeder i Norge. I rangering ble det sett på hvordan det plantebaserte tilbudet er hos norske kaffekjeder og bakerier, hvilke mat- og drikkevarer som tilbys, kvaliteten og hvordan den plantebaserte utviklingen er hos de ulike virksomhetene. Espresso House fikk førsteplass i rangeringen. Topp tre i rangeringen er, Espresso House, Godt Brød og Backstube.

I forbindelse med stortingsvalget høsten 2021 utførte PlanteVekst en valgundersøkelse for å finne ut hvor mye de politiske kandidatene brenner for den grønne saken, og hva de ulike kandidatene ønsker å gjøre for å fremme et mer plantebasert kosthold i Norge, og i hvilken grad politikerne vil arbeide for tiltak som vi mener vil ha størst positiv effekt og gjøre det lettere for nordmenn å velge mer plantebasert.

I mars 2022 vurderte PlanteVekst 14 fastfood-kjeder for å finne ut hvem som er best på plantebasert mat og drikke. PlanteVekst har sett på kvaliteten, smaken, tilgjengeligheten og hvordan bedriftene forholder seg til kommunikasjon og promotering av det plantebaserte tilbudet. Max Burgers kom på førsteplass, Bislett Kebab House kom på andreplass og Munchies kom på tredjeplass.

I september 2022 gjennomførte PlanteVekst i samarbeid med Oslo Vegetarfestival utdeling av Planteprisen for første gang. Vinnerne av Planteprisen 2022 ble Oslo kommune, for Årets Initiativ, IKEA for Årets virksomhet, og Naturli for Årets produkt. Prisene ble delt ut på Future Foods-konferansen. Les mer her,

Plantevekst arbeider for å fremme den plantebaserte veksten i Norge. Målet er å bygge opp under, og fremme den positive utviklingen vi nå ser i Norge når det kommer til plantebasert mat og produkter. Vi vil nå dette målet ved å samarbeider med relevante selskaper, kokker, påvirkere, politikere og organisasjoner for å få den plantebaserte bevegelsen til å vokse seg enda større og sterkere. Vi ønsker å være en verdifull partner for de som ønsker å være med på den plantebasert bølgen.

Har du spørsmål, ta kontakt med kontakt@plantevekst.no eller finn oss på sosiale medier.

Fremtiden er plantebasert!

camilla@plantevekst.no