Stadig flere av Espresso Houses gjester velger plantebasert melk

Oatlys havredrikk serveres nå på samtlige Espresso House-kaffebarer i Norden og i Tyskland. Kafégjestenes etterspørsel etter plantebaserte drikker, først og fremst havredrikke, har økt markant de seneste årene, og nå kan flere av Espresso Houses gjester prøve ut Oatlys havredrikk i sine varme eller kalde drikker i kaffepausen. I juni oppnådde Espresso House målet sitt om at 50 % av menyen skal være tilgjengelig som plantebaserte alternativer, og nå kartlegger selskapet klimaavtrykket sitt i henhold til GHG-protokollen med den hensikt å sette seg vitenskapelige mål for å redusere klimapåvirkningen.

I 2019 etterspurte 8 % av kaffebarkjedens gjester et plantebasert produkt i kaffen eller i espressodrikken, i 2021 var tallet 14 % og ved utgangen av juni 2022 17 %. Stadig flere av Espresso Houses gjester velger derfor plantebaserte produkter i drikkene sine, og av disse er havredrikk det mest populære alternativet til melk.

– Vi ønsker selvsagt å tilby våre gjester det beste, og vi er derfor svært glade for at vi kan utvide samarbeidet med Oatly og servere havredrikken deres i samtlige markeder. Oatly er et globalt og kjent merke med 25 års ekspertise innen havredrikker. De styrker det plantebaserte og bærekraftige tilbudet som Espresso House kan gi til gjestene, og er et opplagt valg for oss, sier Pontus Wretman, Chief Commercial Officer i Espresso House Group.

Sammen med Oatly kan Espresso House drive utviklingen mot mer bærekraftige mat- og kaffevaner og inspirere flere gjester til å oppdage plantebaserte alternativer. Som en del av bærekraftsarbeidet til Espresso House har selskapet hatt som mål om at 50 % av menyen skal være tilgjengelig som plantebaserte alternativer, et mål som ble oppnådd i juni i år. I 2021 begynte Espresso House å kartlegge klimaavtrykket sitt i henhold til GHG-protokollen. I 2022 vil kartleggingen lede til en rekke med beslutninger hvor selskapet har til hensikt å sette seg vitenskapelig baserte mål for å redusere klimapåvirkningen.

– Vi er stolte over at Espresso House vil utvide samarbeidet med oss. Selskapet er den markedsledende kaffebarkjeden i Norden med cirka 130 000 gjester daglig i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Tyskland. For oss i Oatly er samarbeidet ekstremt verdifullt siden vi sammen kan møte så mange mennesker og hjelpe dem med å ta valg som reduserer klimaavtrykket deres, sier Jonas Persson Follin, Norden-sjef i Oatly.

    plantevekst
    Fremtiden er plantebasert!