Anuga 2021

I oktober 2021 var PlanteVekst på en av Europas største matmesse, Anuga, som er i Köln i Tyskland. Vi var der for å følge trendene i bransjen, utvide vårt nettverk innenfor matbransjen og prøve nye plantebaserte produkter. I tillegg var vi også så heldig å kunne delta på New Food Conference, som også fant sted under messen.

Over 70 000 mennesker deltok på messen.


På grunn av pandemien var det ikke messe i 2020 , derfor var det enda mer forventningen til årets utgave – både for utstillere og for besøkende. Det kom over 70 000 mennesker i løpet av de 5 dagene som messen varte. Dette skapte et rom for å få nye venner og oppdatere kontakter som hadde blitt neglisjert på grunn av pandemien. I samtaler med deltakere og utstiller kunne vi se hvilken retning både tradisjonelle og plantebaserte bedrifter går. Spørsmålet om forbrukerpreferanser ble svært ofte diskutert her, og disse er ofte nært knyttet til engasjementet for klima og miljø. Det var ikke uten grunn at mottoet for messen var «Smak på fremtiden».

På messen observerte vi et bredt spekter av plantebaserte fiskealternativer i form av fiskefingre, burgere, reker eller hermetisk tunfisk. Frem til nå har dette segmentet vært ganske dårlig og få selskaper har vært opptatt av dette temaet. Den siste tiden har det imidlertid skjedd en betydelig endring, takket være at vi fikk muligheten til å teste fiskefingre fra Novish fra Nederland, tunfisk fra Unfished fra Romania og en fiskeburger fra Good Catch fra USA.

Vi ser også store endringer i markedet for ostealternativer. Tradisjonelle gjæringsteknologier og svært innovativ presisjonsgjæring brukes til produksjon. Det er bl.a. planteblåmuggost basert på cashewnøtter eller blomkål, vegetabilsk cottage cheese og mozzarella.

Når det gjelder plantebaserte melk, ser vi et drivende ønske om å klatre til neste nivå. Bedrifter overgår hverandre i sammensetning, næringsverdi av produkter og bruksmuligheter. Den tyske startupen Vly har lansert en drink basert på gult erteprotein, mens The Hempany GmbH, fra samme land har hampfrø som råstoff for produksjon av plantemelk.

Det danske selskapet Naturli, presenterte sin brede portefølje på messen, med utgangspunkt i vegetabilsk kjøttdeig, gjennom burgere, kyllingbiter, sauser, frosne produkter som pizza. og falafler, til et bredt utvalg yoghurter, plantebaserte drikker, pålegg og iskrem.

Noen produktanbefalninger fra Anuga

  • Unlimeat – bruker resirkulert korn. Vi ble kjent med det koreanske selskapet Unlimeat som produserer frosne kjøttalternativer som egner seg til grilling. Produktene er laget av råvarer som korn, havre og nøtter, som oftest kastes på grunn av skader. Selskapet bruker en patentert innovativ produksjonsteknologi som muliggjør proteinkompresjon. Erstatningene kjennetegnes av høyt proteininnhold, mangel på fett og smaken og strukturen som er typisk for kjøtt.

Unlimeat har veldig gode og innovative produkter.
  • Dr. Mannah´s – har 100 % plantebaserte alternativer til meieriprodukter og de revolusjonerer ostemarkedet med innovative oppskrifter, tradisjonelle produksjonsmetoder og helt nye hybridprosesser. De har som mål å være markedsleder i kategorien vegansk ost i Europa innen 2030.
Denne buttermilken er en av de beste produktene vi smakten under messen.
Denne Camembert basert på blomkål var kjempegod,

Novish tilbyr plantebaserte fiskeerstatninger som er 100 % soyafrie og har smak og tekstur som kan sammenlignes med fisk. Med Novish sine deilige fiskeerstatninger kan du skape balanse i kostholdet ditt samtidig som du bidrar til å gjenopprette balansen i havet.

Disse vish sticks fingersene var virkelig kjempegod og ble raskt en favoritt hos oss.

New Food Conference

På New Food Conference fikk vi lære om bl.a. kultivert mat, vegansk ost og egg, potensialet til alger og forbruker trender m.m. Vi var mildt sagt mye klokere når vi dro fra Anuga messen. Vi vil gjerne dele det viktigste vi lærte på messene så les videre om du ønsker å vite mer om den plantebaserte fremtiden vi har i vente.

Vi fikk lære mye interessant og relevant på New Food Conference.

Kultivert kjøtt

Kultivert mat er dyrket ut fra cellene til dyr. Man er helt i starten av denne forskningen og har fortsatt mye kreativitet til å prøve ut når det gjelder dette. Selv om man nå må få celler fra dyr, vil dette etter all sannsynlighet i ikke være nødvendig etter hvert som man har kommet lengre i prosessen.

Kultivert mat er viktig for en mer bærekraftig matproduksjon og for å fylle matgapet, og det blir bare mer og mer populært. Det kan vi se i en økning når det kommer til investeringer i alternativt protein.

Selv om det er mange fordeler med å produsere mat på denne måten, er det ikke helt uten utfordringen. Den største utfordringen for kultivert mat er at man må lage store mengder kvanta til lav pris og det er en stor utfordring å løse. Så en viktig del av arbeidet nå, er å finne ut hvordan man kan løse denne problemstillingen raskest mulig.

Hva mener forbrukerne om kultivert mat?

  • Det er høy villighet til å prøve kultivert kjøtt
  • 95 % i Hong Kong og nesten 50 % i Frankrike, Storbritannia osv.

Men det er viktig at man i starten av lanseringen finner de som er mest villige til å prøve dette. Så hvem er de første potensielle kundene?

  • De unge 18-35 45% – 18-29 74%
  • Menn er mer villige til å prøve det enn kvinner
  • Bor urbant, er liberal, har høyere utdannelse og spiser animalsk mat
  • Fleksitarianer er de mest strategiske å satse på.

Hva er de sterkeste punktene for å overbevise forburkerene

  • Ingen antibiotika
  • Matsikkerhet
  • Dyrevelferd
  • Klima- og miljøhensyn

Tips til hvordan best formidle kultivert mat.

Mat og vitenskap henger dårlig sammen. Man må informere om vitenskapen bak kultivert mat, men når man snakker om dette, må man være god på å formidle det på en balansert måte. Man må hele tiden fokusere på selve produktet, og fordeler med det, sammen med teknologien bak. Kultivert mat kan virke veldig unaturlig for folk, så kommunikasjonen rundt dette må det fokuseres på fra produsentene. Kutt beskrivelser som labkjøtt! Vi må slutte å si at det er laboratoriekjøtt, og bruk ikke laboratorie bilder når du snakker om kultivert mat. Bruk bilder med en kjøkkeninnredning, og bruk kun fine og fristende matbilder når du snakker om produktet. Fremhev sluttproduktet.

Det er viktig at kundene kjenner til produktet, da det er en sentralt for at kundene skal akseptere produktet. Derfor må man å snakke om det før man starter med salg av produktet. At det er sunt og næringsrikt er også viktig, men først og fremst smak, og at produktet smaker likt som originalen.

Plantebasert mat er fremtiden

En av hovedkonklusjonene vi kunne trekke fra erfaringene våre på messen er det faktum at plantebasert mat stadig vokser i popularitet. Flere og flere tradisjonelle bedrifter kan skilte med ett eller flere 100 % plantebaserte produkter. Vi kan se det på både på kjøtt- og meierialternativene. Det er nye versjoner av alternativer for ost, yoghurt, melk og produkter som bacon, pølse, kjøttdeig. Matindustrien ser behovet for å transformere matsystemet i en bærekraftig retning.

    plantevekst
    Fremtiden er plantebasert!