10 tips til hvordan du kan øke salget av plantebasert mat


Noe av det viktigste man gjør når man skal introdusere plantebasert mat på menyen er at man stiller like høye krav til den retten, som man gjør med alt det andre man har på menyen.

Plantebasert mat blir mer og mer populært i Norge. Og det er veldig gode nyheter, ikke bare for den norske folkehelsen, men også for vårt klima og miljø. Vi er flere som blir skremt av den nye FN-rapporten. Og siden våre spisevaner spiller en betydelig rolle i dagens miljø- og klimautfordringer, så er maten vi velger å spise også en sentral del av løsningen. Derfor er det gledelig når vi ser at 23 prosent av nordmenn sier at de begrenser eller kutter ut kjøttspising, og at hele 50 prosent av befolkningen er positive til å spise mer plantekost. Salgstallene etterlater heller ikke rom for tvil, flere og flere forbrukere ønsker å kutte i kjøttforbruket. Så hvordan kan du best introdusere plantebasert mat på menyen? Vi har samlet sammen 10 av våre beste tips.

1. Når man skal presentere nye retter på menyen er det lurt å være strategisk og tenke kommunikasjon. Ved å ikke nevne alt retten ikke inneholder for eksempel, men i stedet rette oppmerksomheten på det som beskriver rettens smaker og opphav. Eksperimenter viser at plantebaserte menyer og produkter tar en større andel av salget hvis det legges vekt på smakene, rettens opprinnelse eller måten den tilberedes på.

2. Det helt avgjørende for salg av plantebaserte retter hva navnet er. Et eksempel på det er, “Cuban Black Bean Chili” vil selge bedre enn “Vegan Black Bean Chili”. Førstnevnte inviterer alle til en autentisk matopplevelse og målretter seg ikke kun mot veganere. Man må snakke om plantebaserte retter på en måte som kan øke salget. Ved å fremheve hvor smakfull retten er, og gi rettene interessante assosiasjoner i deres navngivning.

3. Flere eksempler på gode navn til plantebaserte retter kan være, “Krydret meksikansk burrito med stekte bønner, salsa verde og friske grønnsaker” eller “Luftig kikertpannekake med hjemmelaget falafel og urtedressing.” Bruk ord som refererer til smakopplevelsen.

4. Ord som “vegetarianer” eller “veganer” sier ingenting om hvordan retten smaker eller føles, og de er dermed ikke like effektive til å selge retten.

5. Flertallet vil velge de rettene man ser først, så fremhev de plantebaserte alternativene.

6. Man kan for eksempel øke salget av frukt ved å plassere det ved kassen, mens godteri og usunne valg kan flyttes mot de mindre besøkte hjørnene.

7. Hvis det brukes et elektronisk bestillingssystem, vil det å ha plantebaserte retter som vises først ha en stor innvirkning på salget.

8. Det lurt å beskrive den grønne retten som en anbefaling. En plantebasert rett presentert som kokkens anbefaling og / eller med en utvidet tiltalende beskrivelse, vil selge bedre.

9. Det fremmer også det totale salget av plantebasert mat når rettene er en del av den “vanlige” menyen. Du bør derfor ikke lage en egen vegetarisk / vegansk meny. 

10. Kort sagt handler det om å få de plantebaserte rettene til å høres både fristende og smakfulle ut, i tillegg til at retten fremstille som et normalt og vanlig valg. 

    plantevekst
    Fremtiden er plantebasert!